Tandudtrækning

En tand der ikke kan reddes skal måske trækkes ud.

Tandlægen vil råde til tandudtrækning, hvis tanden ikke kan reddes eller hvis den forårsager ubehag for patienten. Det kan eksempelvis være grundet paradentose eller tandbyld.

For at du som patient skal mærke mindst muligt, foregår tandudtrækning under lokalbedøvelse. Er tanden særligt udfordret ved tandudtrækning kan tandlægen vælge at dele tanden i mindre stykker. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt for tandlægen at fjerne noget af kæbebenet omkring tanden. Dette er et af de mere komplicerede tandudtrækninger og kan med fordel behandles under fuld narkose. Det hul som efterlades når tanden er trukket ud, vil i løbet af de næste par måneder heles.

Hvad sker der efter en tandudtrækning?

Oftest vil en tandudtrækning foregå som et mindre indgreb og i visse tilfælde kan det blive nødvendigt med en operation som føromtalte. Det er vigtigt at du er særlig opmærksom på det sår som efterfølgende opstår. Hvis tanden trækkes ud ved operation vil tandlægen sy såret sammen, så det fremskynder helingsprocessen. Dertil vil tandlægen informerer dig om, hvornår du skal have taget stingene ud. Lokalbedøvelsen vil hurtigt aftage, men i den efterfølgende stund kan det ske at patienter bider sig selv i læbe eller tunge. Det anbefales derfor at du spiser når din lokalbedøvelse er helt aftaget.

Vær opmærksom på, at du ikke mærker smerte mens du er lokalbedøvet, men når denne er aftaget, kan du forvente at den kan komme bagefter.

Kan man opleve smerter efter tandudtrækning?

Som nævnt kan der forekomme smerter efter lokalbedøvelsen har aftaget. Du kan opleve ømhed og lidt smerte i den del af munden hvor tanden er trukket ud. Hertil kan det med fordel anbefales at du tager et par smertestillende tabletter inden din lokalbedøvelse helt aftager.

Hvis du oplever at smerten fortsætter, kan du dertil spise Panodil eller Pamol (1000 mg) eller 400 mg Ipren eller Ibuprofen i intervaller af 8 timers mellemrum.

Frarådes: Acetylsalisylsyre i eksempelvis smertestillende Kodimagnyl kan forlænge blødningstendensen

Du skal som altid følge tandlægens vejledning og/eller den smertestillendes instrukser i pakken. Oplever du derimod smerter i en længere periode skal du kontakte din tandlæge, som kan henvise dig til brug af receptpligtig medicin. Der kan forekomme nedsat følelse i læbe eller tunge, som følge af forstyrrelser af nervefunktionen Dette vil aftage efter nogle månder og skal derfor  ikke behandles for dette.

Ansigt kan hæve og det er helt normalt

Det er ganske normalt efter tandudtrækning, at kind og tandkød hæver sig op. Der kan med fordel pålægges et koldt omslag for at mindske hævning. Efter tandudtrækning i få timer efter kan du gøre dette i 15 minutter hver time. Hævelse og eventuel anderledes farve på kinden aftager typisk efter 3-4 dage. Kontakt tandlæge hvis hævelsen bliver ved med at vokse i 2 dage efter tandudtrækning.

Tandudtrækning og blødning?

Igen er det ganske normalt at det kan sive lidt fra området ved tandudtrækning. Det vil føles lidt voldsomt, da blodet blander sig med spyt, det er normalt og ikke grund til at være urolig. Tandlægen vil give en rulle af gaze med til at lægge et lille pres på såret. Den skal dog ikke ned i hullet, men lægges ovenpå. Hold trykket på såret i en halv time og måske har du behov for at skifte rullen.

Hvis blødningen fortsætter kraftigt, skal du kontakte din tandlæge igen. Hvis det ikke er muligt at få fat i din tandlæge, ring da til en anden tandlæge, ellers din læge og såfremt dette heller ikke lykkes. Ring til skadestuen.