Tandpine

Få din tandbehandling overstået samme dag

Tandpine er et problem, som kan komme pludseligt. Hvis du oplever tandpine, så kan det blandt andet skyldes betændelsestilstande i mundhulen. Såfremt dette måtte være årsagen til din tandpine, er det i høj grad vigtigt, at du sørger for at komme problemet til livs.

Huller i tænderne

En af de absolut mest hyppigste årsager til tandpine er uden tvivl huller i tænderne. Har man ikke fået behandlet et hul i ens tand, kan dette føre til ubehagelige smerter, og det er derfor vigtigt, at man sørger for at rette henvendelse til sin tandlæge, hvis man har mistanke om, at ens tandpine skyldes huller i tænderne, så problemet kan blive løst.

Tandfrembrud

Et tandfrembrud kan være smertende. Særligt ses tandfrembrud tit og ofte som en årsag til tandpine hos mange børn i voksealderen. Dog ses det også ofte, at mange voksne har problemer med tandpine i forbindelse med, at en visdomstand er ved at vokse ud.

Tandbyld

Tandbylder kan opstå i munden, når der ikke er frit afløb for bakterierne. Når bakterierne ikke har frit afløb, kan det ophobes i tandbylden, hvilket kan være meget smertefuldt.

Tandrodsbetændelse

En anden årsag til tandpine kan være tandrodsbetændelse. Dette forekommer, når bakterierne når ind til tandens nerve, hvorefter nerven dør. Tandrodsbetændelse kan være meget smertefuldt, og det er derfor rigtig vigtigt at søge hjælp til behandling i god tid.

Paradentose

En vedvarende tandkødsbetændelse kan føre til betændelse i den knogle, som tanden sidder fast i. Betændelse i tandkødet kan udvikle sig til paradentose, som kan gøre rigtig ondt, og som kræver en grundigere behandling, end hvis der blot var tale om tandrodsbetændelse.

Tandpine skal behandles

Hvis du er blevet ramt af tandpine, er det vigtigt at huske, at tandpine som regel ikke bare går over af sig selv. Det kræver i langt de fleste tilfælde en grundig og effektiv behandling, så man kommer smerterne til livs.