Rodbehandling

Få styrket dine tænder med en rodbehandling

En rodbehandling lyder for mange mennesker som noget der gør ondt, men faktum er, at vi idag er istand til at behandle smertefrit. Tandklinikken er klædt på til at behandle dig smertefrit.

Hvornår er der behov for rodbehandling?

Når en tand får et hul (caries) og går igennem tandbenet og ind til nerven, så kan bakterier trænge ind og give betændelse i nerven. Tandnerven ligger midt i tandroden inde i rodkanalen.

I nogle tilfælde er det kun muligt at fjerne smerter fra følsomme tandhalse eller revnede tænder ved en rodbehandling.

I tilfælde hvor der tidligere har været et dybt hul, således at fyldningen ligger tæt på nerven eller ved traumer kan det også blive nødvendigt med rodbehandling. Hvis tanden er blevet behandlet med en tandkrone, kan der i sjældne tilfælde ske det, at tandnerven dør og herefter blive angrebet af baktierer. Her vil der ligeledes være behov for rodbehandling.

Man betegner betændelsestilstanden som kronisk og er altså forårsaget af bakterier og deres affaldsstoffer.

Somme tider spreder betændelsen sig til rodspidsen og kaldes for en rodspidsbetændelse. Det er dog stadigvæk  muligt at redde tanden, men med værre prognoser.

Rodbehandlingen kan inkludere at man fjerner både levende, betændt og/eller død og bakteriefyldt nerve.

Rodbehandling og symptomer

Det kan være midlertidigt være vanskeligt at finde den tand som skal rodbehandles, da symptomerne varierer fra person til person. Nogle vil opatte tandpinen som en hovedpine, eller tandpine i nabotænderne – sågar smerter i øret eller kæbehulen. Smerterne opstår typisk ved kulde og varme, dog ikke ved rodspidsbetændelse – der føles ømhed ved tygning omkring tanden.

En nervebetændelse vil kunne ses på et røntgenbillede, i modsætning til en rodspistbetændelse. For rodspidstbetændelsen kan patienten opleve en feberudvikling med følge af en tandbyld.

Hvis det er muligt at igangsætte rodbehandlingen med det samme, kan det anbefales at lindre ved smertestillende medicin samt antibiotikum. Det er vigtigt at uderstrege, at antibiotikun vil ikke kunne fjerne en død og bakteriefyldt nerve og derfor ikke nogen erstatning for en rodbehandling.

Hvis tandnerven er levende når behandlingen starter, vil det være nødvendigt at lokaldbedøve for at gøre behandlingen smertefri.

Rodbehandling, hvordan udføres den?

Der er ikke nogen garanti for, at tandlægen har mulighed for at rodbehandle med 100% success eller at der efterfølgende ikke opstår komplikationer. Rodbehandlingen går ud på at fjerne nerve- og eller rodspidstbetændelse. Den optimalt udførte rodbehandling lykkes i 80-95% af tilfældene.

Indledningsvist borer tandlægen hul i tanden for at danne adgang til nerven i rodkanalen. En god forudsætningen for at behandlingen lykkes er, hvis tandlægen hindrer, at der kommer nye baktierer med under rodbehandlingen. Dertil beskyttes tanden med en lille dug af gummi.

Med en metalklemme fastholdes tanden og skaber et sterilt arbejdsområde.