Paradentose

Vi har ekspertise i paradentose

Paradentose er en betændelsestilstand i tændernes omgivende støttevæv. Støttevævet er det parti som omfatter tandkød og fibrene ved tandrødderne samt den omgivende kæbeknogle

Hvordan opstår paradentose?

Hvis tandkødet i en længere periode har fået lov til at opsamle bakterier ved tandkødsranden, så kan dette give anledning til en betændelsestilstand. Det er kun ved ubehandlet betændelsestilstand at paradentose udvikles. Indledningsvist betegner man først sygdommen som en betændelsestilstand.

Paradentose og den symptomer

Det er først ved udvidet betændelsestilstand at paradentose viser sine symptomer. For at holde dine tænder og dit tandkødt sundt er det vigtigt, at tandlæge eller tandplejer regenmæssigt kontrollerer dybden af tandkødslommerne. Hvis dine tænder har mistet noget fæste som følge af paradentose, er det dog ikke muligt at gendanne dette.

Paradentose og behandling

Som sagt skal tandlæge eller tandplejer kontrollere dybden af tandkødslommerne, dette er også behandlingens første skridt. Ved hjælp af et millimetermål kan tandlægen måle dybden af tandkødslommerne og derfor bestemme omfanget af sygdommen. Denne dybde udtrykker nemlig hvormeget kæbeknoglen er blevet nedbrudt. Du skal være opmærksom på, at tandlægen kan være nødt til, at tage røntgenbilleder af dine tænder, for at danne et mere præcist overblik.

Med tandlægens målinger, kan behandlingen af paradentose begynde. Den består af udrensning af tandkødslommerne, rensning og afglatning af rodoverfladerne på tænderne. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at behandle under lokalbedøvelse.

I meget alvorlige tilfælde af paradentose kan det blive nødvendigt med et kirurgisk indgreb – et mindre indgreb. Man kalder det for paradentoseoperation og består i, at tandkødet løftes til side, for at gøre plads til udrensningerne.
Endvidere kan det blive nødvendigt, at supplere behandlingen med en antibiotikakur. Som tidligere nævnt, er det desværre ikke muligt at gendanne det mistede færste, men formålet er at bremse sygdommens udvikling.

Den barske virkelighed er, at tanderne bliver løse og falder ud. Derfor er det ekstra vigtigt at besøge tandlægen regelmæssigt. Være ekstra opmærksom på at børste tænderne godt og anvende tandtråd eller tandstikker.

Hvis en af dine forældre – eller begge – har haft paradentose, er det muligt at du har forhøjet risiko for at få det selv. Paradentose kan være arveligt.

Ved rygning øger du risikoen for tandkødsbetændelse og dermed også risikoen for at udvikle paradentose. Forskning viser, at rygere har væsentligt mere knogletab og dybere tandkødslommer end ikke-rygere.

Hos rygere oplever man større sygdomsudvikling og samtidig også dårligere effekt af behandlingen. Hvis du vælger at stoppe rygningen, kan du forvente et bedre behandlingsresultat, da sygdommen bedre vil kunne bremses.