Knækket tand

Knækket tand og det du selv kan gøre

At få knækket en tand på den ene eller anden måde kan forårsage rigtig meget tandpine. Selvom sunde og raske tænder er stærke, kan det stadigvæk ske, at der slåes en flig af emaljen eller op til flere tænder knækker

Knækket tand og generel information

Oftest sker skader på tænder af denne art som følge af et traume. Ved hårdt sammenbid i tyggefunktionen, stød eller slag i hovedet kan der udløses et traume i tanden. Tænder der har undergået en rodbehandling eller svækkede tænder har højere risiko for at knække.

Knækket tand som følge af træthedsbrud

Små udvidelser og sammentrækninger i ældre sølvfyldninger kan forårsage en knækket tand. Dette kaldes for træthedsbrud. Tandlægen kan vurdere om en tand vil knække og på den baggrund anbefale at udskifte sølvfyldning med en plastfyldning eller en tandkrone. Derved kan du undgå et brud i tanden og samtidig bevarer du så meget af den sunde tanddel som muligt.

En knækket tand kan ligeledes opstå ved at tænderne har store huller. Huller ødelægger emaljen og vil på sigt svække tanden og dermed i større risiko for at tanden knækker. I tilfælde hvor store stykker knækker af kan nerven er blevet beskadiget, vil du formentlig opleve smerte. En smerte der opstår når du udsætter den knækkede tand for varmt eller koldt, drikkevarer, mad eller spyt.

Smerterne fra en knækket eller flækket tand kan være konstante eller du kan opleve at smertene kommer og går. Det kan blandt andet skyldes at du tykker på tanden. Når tanden oplever tryk vil tanden udvide sig og ved trykkets ophør, vil tandens revne mindskes.

Behandling af knækket tand

Det er op til den enkelte tandlæge at vurdere, hvilken behandling der er bedst egnet til din knækket tand. Hvis tanden er blevet beskadiget på den ydre del, kan tandlægen med fordel behandle tanden med en tandfyldning. I de tilfælde hvor tanden er blevet alvorligt beskadiget, vil der oftes være brug for at sætte en tandkrone på. På den måde omkranse tanden med en krone der beskytter og bevarer tanden og holder den sund så længe muligt.

Tænder kan knække hvor tandens nerve også er ødelægges. Dertil skal tandlægen behandle din tand med en rodbehandling. En rodbehandling består blandt andet af, at fjerne kar og og nervevæv og slutteligt isætte en tandrone.

Mange mennesker går faktisk rundt med mindre revner i en tand, som ikke kræner behandling. Disse revner er overfladiske og påvirker kun emaljen og ikke nerver. Hvis din tand kræver behandling vil tandlægen gør dig opmærksom på dette.

Hvad kan du selv gøre med en knækket tand?

Du bør altid søge tandlægen med det samme. Det er ikke muligt at behandle en knækket tand på egen hånd. Vi  anbefaler at kontake Tandklinikken Danmark så hurtigt som muligt, hvis det er begyndt at gøre ondt i din tand, når du spiser eller drikker. Vores tandlæger er dygtige og vil vurdere hvilken behandling der er bedst for dig.

Er tanden knækket som resultat af et slag og det er begyndt at bløde, så skal du putte køkkenrulle eller gaze og holde et tryk på området. Det gør du i cirke 15 minutter eller til blødningen er stoppet. Herefter kan du påføre is i viskestykke for at brems hævelse og det vil også virke smertelindrende.

Det kan være en god idé at indtage et par smertetabletter – følg altid æskens anvisninger.